Müzik Dinlemek Caiz Midir?
رَبِّ اشْرَحْ ل۪ي صَدْر۪يۙ
وَيَسِّرْ ل۪ٓي اَمْر۪يۙ
وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَان۪يۙ
يَفْقَهُوا قَوْل۪يۖ
"Ey Rabbim. Göğsümü aç, genişlet. İşimi kolaylaştır. Dilimde bulunan düğümleri çöz ki beni anlasınlar."
Günümüz toplumunda müzik olarak adlandırılan bazı alet çalgı ve enstrümanlar ile icra edilen sözler haram mı, dinen caiz mi soruları bazı kimselerin aklında kalan soru işaretleridir ki bu konu ile alâkalı müziğin külliyen haram olduğu ya da caiz olduğu söylenemez. Müzik bazı fîkhi âlimlere göre caiz bazılarına göre mekruh bazılarına göre ise caiz değildir. Müziğin caiz olmadığını beyan eden alimlerin delili. Yüce Kitabımız Kur'an'ı Kerim'in Lokman Sûresi 6. ayet-i kerimedesinde'dir. Allah Azze ve Celle buyuruyor ki;
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَر۪ي لَهْوَ الْحَد۪يثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَب۪يلِ اللّٰهِ بِغَيْرِ عِلْمٍۙ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًاۜ اُو۬لٰٓئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُه۪ينٌ
"İnsanlar arasında öyleleri var ki, hiçbir doğru bilgiye dayanmaksızın halkı Allah yolundan saptırmak ve dini alay konusu yapıp gözden düşürmek için aldatıcı, oyalayıcı ve saptırıcı sözleri satın alır. Böyleleri için alçaltıcı ve aşağılayıcı bir azap vardır."
Bu ayet-i kerimeden yola çıkarak İbn-i Mesud(r.a), İbn-i Abbas(r.a) ve Cabîr(r.a)
"lehve'l hadîsi" müzik manasına geldiğini izah etmiştir. Yine Taberî, İbn-i Kesir, Kurtubi ve diğer birçok tefsir kitapların da bu konu ile sahabe efendilerimizin rivayetini açıkça görebiliriz. Bir mü'min müziği dinlerken aklına vurma, yıkma, şehvet, kadın, kadere ve feleğe sövme gibi vs. günahlar geliyor ve bu günahlara işlemeye zemin hazırlayıp meyil ediyorsa caiz değildir günahtır.
Yukarda da bahsettiğimiz gibi bazı alimlerce müzik konusu mekruhturda. Mekruh olmasının sebebi ise mü'min bir kimsenin yapmakta mükellef olduğu fiil ve eylemlerin aksaması yahutta gecikmesi durumlarındadır. Lakin bazı âlimler ise yalnızca tasavvuf musikisinde kullanılan aletlerin yani ney, def, bendir gibi enstrümanların kullanımında tefekkür babında olduğu müddetçe caiz olduğu söylenir. Osmanlı İmparatorluğu gibi bazı devletlerde psikolojik sorunların tedavisinde tasavvuf enstürmanlarından ve oluşturdukları makamlar kullanılarak tedavi edildiği görülür. Yani biz müziğin bütününe haram diyemeyiz. Müzik içerik bakımından, akla çağrıştırdığı yönler bakımından, söyleyen kişinin cinsiyetine ve dinlenilen hâl ve duruma göre değişir.
رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
"Rabbimiz! Bizi sana teslim olmuş kimseler kıl. Soyumuzdan da sana teslim olmuş bir ümmet kıl. Bize ibadet yerlerini ve ilkelerini göster. Tövbemizi kabul et. Çünkü sen, tövbeleri çok kabul edensin, çok merhametli olansın."
Yorumlar
Yorum Gönder